Meldcode/gedragscode/klachtenregeling

Meldcode

Alle medewerkers van Martat Thuiszorg die signalen zien of vermoedens hebben van enige vorm van huiselijk geweld of kindermishandeling, zijn verplicht te handelen volgens de zgn. Meldcode. Deze is opgesteld door de overheid en geeft houvast in het bepalen van de te volgen stappen. Voor meer inhoudelijke informatie hierover: kijk op https://www.afwegingskadermeldcode.nl. De leiding van Martat Thuiszorg wordt hier altijd direct bij betrokken. Afwegingskader Meldcode | Afwegingskader Meldcode

Gedragscode

Waarom een gedragscode?


‘Doe eens even normaal.’ Hoe vaak zeggen we dat niet tegen iemand die zich ‘anders’ gedraagt, die onaangepaste dingen zegt of ongewenst gedrag vertoont. Maar wat is normaal? Wat zijn precies jouw normen en waarden en die van mij? En die van de organisatie? En die van onze cliënten? Hebben we het allemaal wel over hetzelfde als we het hebben over normaal gedrag? Het is belangrijk dat we het inderdaad over hetzelfde hebben. Dat er heldere afspraken zijn over welk gedrag we wel en niet tolereren van elkaar. Daarom spreken we dat van tevoren met elkaar af. In een gedragscode. Dat lijkt misschien wat overdreven. Maar het schept vooral helderheid. Het is een duidelijke richtlijn waar je elkaar aan kunt houden. Een gedragscode is dus bedoeld als preventie van eventuele problemen.

Voor wie?

Deze gedragscode is bedoeld voor alle medewerkers van Martat Thuiszorg, haar cliënten en hun mantelzorgers of andere contactpersonen. Respect. Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Mensen verschillen van elkaar, accepteer dat. Heb respect voor ieders persoon, gedachtewereld, lichamelijke en psychische eigenheid en ieders bezittingen. Als professional: ben je bewust van de kwetsbaarheid in de relatie client-medewerker.Ga correct gekleed, houd rekening met de normen en waarden van je cliëntsysteem.

Gesprek

Wanneer je de ander (collega, cliënt of anderszins) niet begrijpt, ga dan op zoek naar diens beweegredenen; stel je oordeel uit. Ga en blijf met elkaar in gesprek tot je tot overeenstemming komt. Reflecteer op jezelf; wat is je rol, je inbreng in dit contact/conflict. Bespreek dit zo nodig met je direct-leidinggevende. Komen jullie er niet uit, vraag dan hulp, bv aan je leidinggevende of een andere professional. Zorg dan dat hoor en wederhoor wordt toegepast.

Grensoverschrijdend gedrag

Bij Martat Thuiszorg wordt niet geaccepteerd: pesten, (seksuele) intimidatie, ongewenste intimiteiten, discriminatie op welke grond dan ook, verbaal of fysiek geweld of dreigen hiermee. Het gebruik van alcohol en/of drugs voor professionals in functie is verboden.

Reageer en geef zo mogelijk feedback.

Heb je op bovenstaande vlakken een probleem, een vraag, een opmerking, of zie je een collega die hiermee te maken krijgt, schroom dan niet om in actie te komen. Ofwel op het moment dat het gebeurt, ofwel later. Kijk niet weg. Zo kunnen we samen zorgen dat we vanuit respect met elkaar blijven omgaan. Weet je niet goed hoe te handelen, neem dan contact op met je leidinggevende, of met de vertrouwenspersoon in de organisatie. Je kunt dan samen bepalen wat de beste volgende stap is.

De klachtenregeling van Martat Thuiszorg

Bent u ergens niet tevreden over?


Als een zelfstandig bedrijf in de zorg doen wij onze uiterste best om de beste dienstverlening aan onze cliënten te bieden. Wij proberen ons werk zorgvuldig en vlekkeloos te doen, maar in de praktijk kan het wel eens een keer minder goed wordt uitgevoerd en de cliënten kan wel eens zo ontevreden zijn en overwegen om een klacht in te dienen. Martat Thuiszorg hanteert de volgende klachtenprocedure:

Klachtenprocedure Martat Thuiszorg

Wat kunt u doen als u ergens niet tevreden over bent?
Solopartners


Stap 1. Onderling gesprek

Als een cliënt onvrede kenbaar maakt bij ons, dan proberen wij bij de eerste en beste mogelijkheid in gesprek te gaan met de betreffende persoon. Wij moeten zo kalm en zo vriendelijk mogelijk zijn tegenover de cliënt en hem/haar laten voelen dat wij voor een oplossing en verbetering komen. In de meeste gevallen is de klacht in een direct gesprek gelijk op te lossen. De kans is groot dat de betreffende zorgverlener niet weet dat de cliënt ontevreden is over de ontvangen zorg. Vraag indien van toepassing de cliënt vooraf het gesprek de klacht kort en krachtig op papier te zetten. Laat de cliënt indien gewenst iemand mee te nemen ter ondersteuning bij het gesprek.  

Stap 2. Cliënt maakt de klacht kenbaar bij de klachtenfunctionaris

Bij het uitblijven van een directe oplossing laten wij de cliënt weten dat hij/zij nog de volgende stap kan nemen: Elke zorgverlener en zorgorganisatie heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris, dit is verplicht. Een klachtenfunctionaris kan ook als klachtenbemiddelaar of vertrouwenspersoon worden aangeduid. De klachtenfunctionaris kan de cliënt helpen wanneer het niet lukt om de klacht met ons op te lossen in een direct gesprek. De klachtenfunctionaris beschikt over de kennis om hun juist te informeren en te ondersteunen. Daarnaast kan de klachtenfunctionaris hun bijstaan in de bemiddeling met ons.
Een klacht hoeft in principe niet direct schriftelijk bij de klachtenfunctionaris te worden gemeld. Dit kan ook mondeling, bijvoorbeeld via de telefoon. Op die manier kan de klacht informeel worden afgedaan met hulp van de klachtenfunctionaris. In dit geval treedt nog niet de formele fase in met een wettelijke reactie termijn van zes weken (met een mogelijke verlenging van vier weken) voor de zorgverlener of zorgorganisatie. Op het moment dat de klacht schriftelijk wordt ingediend vangt de termijn van zes weken aan voor ons om de klacht af te handelen. Bij het schriftelijk indienen van de klacht over zorg moet een klachtbrief zijn voorzien van naam, het adres, dagtekening, omschrijving en ondertekening.
Onze klachtenfunctionaris is: mevrouw Marta Uzar

Stap 3. Cliënt dient klacht in bij de geschillencommissie

Als de klacht niet of onvoldoende is opgelost door de klachtenfunctionaris, dan kan de stap worden gemaakt naar een onafhankelijke en onpartijdige geschillencommissie. Dat kan wanneer:
De cliënt niet tevreden is over de schriftelijke reactie van ons op de klacht.

Wij bij de afhandeling van een klacht de klachtenregeling niet correct naleeft (bijvoorbeeld door niet binnen de wettelijke termijn van zes weken schriftelijk op een klacht te reageren).
Voordat De cliënt de stap naar de geschillencommissie maakt, moet hij/zij rekening houden met de volgende punten:

De klacht kan hij/zij alleen voorleggen aan de geschillencommissie nadat hij/zij de klacht eerst heeft ingediend bij de zorgverlener of zorginstelling. Behalve als de omstandigheden zo zijn dat dit niet mogelijk of wenselijk is. De geschillencommissie bepaalt of hier sprake van is.

Als hij/zij de stap naar de geschillencommissie heeft gemaakt, dan kan hij/zij niet meer naar de rechter. De uitkomst van de geschillencommissie is namelijk bindend. Ook kan in dat geval niet meer niet meer in hoger beroep worden gegaan.

Voordeel is dat de kosten bij een geschillencommissie laag zijn en dat het bedrag terug wordt betaald wanneer hij/zij in het gelijk wordt gesteld. Daarnaast is de procedure bij de geschillencommissie ook een stuk sneller dan een procedure via de rechter.

De geschillencommissie kan een letselschadevergoeding tot 25.000 euro toewijzen. Gaat het om een klacht met een letselschadevergoeding boven de 25.000 euro, dan is een geschillencommissie niet bevoegd. Een specialist letselschade kan hem/haar helpen bij het vaststellen van de hoogte van de letselschadevergoeding.

Bij het indienen van een klacht bij de geschillencommissie kan hij/zij zich laten ondersteunen door een specialist letselschade.

Stap 4. De mogelijkheid om ons aansprakelijk te stellen

Wanneer stap 1 t/m 3 geen oplossing biedt, of wanneer de cliënt van mening is dat schade door de medische misser hoger is dan 25.000 euro, dan is hier sprake van een juridisch geschil. De cliënt mag de klacht voorleggen aan de rechter. De letselschade kan hij/zij pas verhalen als de veroorzaker medisch aansprakelijk is. Hierbij heeft de cliënt een specialist letselschade nodig.

Een specialist letselschade staat de cliënt bij wanneer hij/zij letselschade heeft opgelopen door een vermijdbare medische fout. Hij/zij heeft dan recht op een letselschadevergoeding. Als u hierna nog niet tevreden bent over de oplossing of aanpak van uw probleem dan kunt u een klacht indienen bij een externe, onafhankelijke klachtenfunctionaris. Martat thuiszorg is hiervoor aangesloten bij Solopartners. U kunt Solopartners op de volgende manieren bereiken:

Solopartners
info@klachtenregeling.nl
www.klachtenregeling.nl
Telefoon klachtenfunctionaris: 085-4858560

De klachtenfunctionaris gaat met u uw klacht bespreken. Soms komt er een gesprek met u en de betrokkenen. Deze klachtenfunctionaris probeert samen met u te komen tot een oplossing (hier zijn voor u geen kosten aan verbonden).

Als er geen oplossing gevonden wordt kan de klachtenfunctionaris u helpen om uw klacht voor te leggen bij de geschillencommissie. Deze gaat ook weer met u en de betrokkenen in gesprek en doet daarna een zogenaamde bindende uitspraak over een manier waarop de klacht kan worden afgehandeld. Dit betekent dat Martat Thuiszorg deze uitspraak moet volgen.

Bijlage A: klachtenformulier

Als u een klacht heeft over Hart4U kunt u een afspraak maken bij de directie: mevrouw Marta Uzar zal contact opnemen om hierover een gesprek te voeren. Als voorbereiding kunt u dit formulier invullen. U kunt ook het formulier opsturen naar info@martatthuiszorg.nl U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie.

Uw naam:
Adres:
Telefoonnummer:
Email:

1. Is het een klacht van uzelf of klaagt u namens iemand anders?

2. Heeft u al met iemand van Martat Thuiszorg over de klacht gesproken?

3. Wanneer vond de gebeurtenis plaats waarover u een klacht heeft?

4. Waar vond de gebeurtenis plaats?

5. Welke medewerker(s) Martat Thuiszorg is/zijn betrokken?

6. Waren er nog andere mensen bij betrokken? Zo ja wie?

7. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er is gebeurd.

8. Heeft u zelf een idee wat u met deze klacht wilt bereiken?

9. Als er bepaalde documenten van belang zijn, voeg die dan toe.

10. Heeft u nog andere opmerkingen?

Laatst gewijzigd: januari 2024